Svensk punk
1977 bildades Ebba Grön i Rågsved i Stockholm och därmed inleddes ett nytt kapitel i svensk musikhistoria. Punkvågen hade nått Sverige och även om Ebba Grön inte var det första svenska punkbandet så kom det definitivt att bli det största och det mest tongivande. Även idag har de flesta punkare och ickepunkare någon form av relation till det klassiska Rågsved-bandet. 800 grader är en av de vanligaste svenska karaoke-låtarna och Staten och kapitalet spelas förmodligen fortfarande på såväl vänstermänniskors som Moderata ungdomsförbundets fester.
Men Ebba Grön är långt ifrån det enda svenska Punkbandet från den tiden. Stockholmsbandet KSMB – Kurt-Sunes med Berit, Sveriges näst största punkband och är utan tvivel det band som är näst mest känt både inom och utanför punkkretsar. Till skillnad från Ebba Gröns mer råa samhällskritik som förvisso också återfinns hos KSMB, så spelade de också mycket på humor och kan nästan sägas vara en tidig föregångare till den senare Trallpunken som slog igenom på 90-talet.
Men punken spred sig också utanför huvudstaden och i Göteborg bildades bland annat Attentat 1978 och förankringen i lokalsamhället i Göteborg lyser starkt i bandets texter som handlar om fabriker, motstånd mot ett nytt operahus och överklassbarn som åker räkmacka på Göteborgs olika överklasskolor.
Far man lite längre ut på den västgötska landsbygden så hittar man i Töreboda Asta Kask som bildades 1978 och vars samhällskritiska texter snarare rör sig på riksplanet med låtar om en möjlig kärnkraftsolycka i Ringhals och kritik mot allmän värnplikt. Kritiken sträcker sig också utanför landets gränser ända till USA och det sedan länge avslutade Vietnamkriget.
Mycket av den tidiga svenska punkvågen var djupt politisk och inte alls lika nihilistisk som de brittiska och amerikanska förlagorna. Ett skäl kan ha varit att Sverige redan haft och fortfarande hade en stark progressiv musikrörelse i form av den så kallade 68-vågens proggkultur. Släktskapet mellan proggen och punken i Sverige syns inte minst när man tittar på en av Ebba Gröns största hitlåtar Staten och Kapitalet som är en cover på proggbandet Blå Tågets klassiska låt Den ena handen vet vad den andra gör. Proggrörelsen visade både intresse och oförståelse inför denna nya hårdare musikform, men att det skulle ha rått en ensidig konflikt där emellan är lite av en myt. Snarare har det funnits många samarbeten mellan punkare och proggare genom åren, särskilt efter att den första chockvågen lagt sig.